۰۲۱-۴۴۸۰۳۳۵۷


معرفی کتاب‌ها

دعا

دعا، افتادن در وادی ذلت، و احساس و ادراک نواقص وجودی است و با دعاست که انسان درمی‌یابد در امور این‌سویی، چقدر محتاج عوالم برتر و آن‌سویی است؛ و هیچ راه‌گشایی برای وجود ضعیف خاکی او، غیر از آن وجود غنی و قوی نیست؛ و هیچ خبری به او نمی‌رسد، مگر از جانب حضرت حق‌تعالی. لذا با زبان ظاهر و باطن، دست تضرع به سوی آن غنی دراز می‌کند تا به سمت او حرکت نماید... .
در دعا باید پافشاری کرد؛ زیرا بنده پر از نقص و نداری است؛ نقصی که ذاتی، همیشگی و همراه اوست و با وجود این نقص، می‌خواهد از کسی که وجودش عین کمال، و فیضش دائمی است، طلبی کند. لذا این حالت ایجاب می‌کند این طلب و خواست او، همیشگی، مستمر و با پافشاری، اصرار و تضرع باشد.

 


 

شنیدم که کسی می‌گفت: مگر خدا خودش در قرآن نفرموده است: "ادْعُونی‏ أسْتَجِبْ لَكُمْ"؛ پس چرا هر چه از او حلّ مشکلم را می‌خواهم، کمکم نمی‌کند؟ یا دیگری اظهار می‌کرد: مرتب می‌گویید از خدا بخواه؛ من خیلی خواستم، ولی جوابی نگرفتم!
ممکن است بارها این گونه سخنان را شنیده باشید. نظر شما چیست؟ آیا خداوند واقعاً دعاکنندگان را رها کرده است؟! یا نه؛ حقیقت، آن است که آن‌که ادعای دعا کردن دارد، واقعاً دعاکننده نبوده است؟ شاید بپرسید یعنی چه؟ و پاسخ شما، همان است که مؤلف را بر آن داشت تا کتاب دعا را بنگارد.
در این کتاب، نویسنده پس از بررسی سرّ دعا در تکوین و تشریع، به کیفیت اجابت دعا در سیر صعود می‌پردازد و با تفکیک دو مقوله‌ی اجابت و اصابت، پاسخ سؤالات فوق را می‌دهد. اهمیت حضور قلب و غافل نبودن انسان برای اصابت دعا نیز از عناوینی است که در این کتاب بررسی می‌شود.

 

 


  تبیین سرّ دعا و نقش آن در تکوین و تشریع

دعا، برترین جایگاه عبودیت

بیان تدریجی بودن استجابت، نه دفعی

معرفی دعا به عنوان تنها راه رسیدن به مطلوب

پاسخ به شبهاتی در زمینه‌ی دعا

بررسی حقیقت دعا در قرآن و روایات

بیان تفاوت اجابت و اصابت

شرایط استجابت دعا و شرایط اصابت دعا

طهارت، از شرایط اصابت دعا

شناخت وقایه، از آداب دعا

بررسی تأثیر اماکن مقدس در اصابت دعا

بررسی بخش‌هایی از دعای ابوحمزه ثمالی، درباره‌ی شرایط استجابت دعا

دیدگاه علامه حسن‌زاده آملی در زمینه‌ی اسرار استجابت دعا

تبعیت، تقلید یا اقتباس؟

 


 

نویسنده: فاطمه میرزایی (لطفی‌آذر)

قطع: وزیری

تیراژ: 3000 جلد

انتشارات: نیک‌ملکی

تعداد صفحات: 120 صفحه

تاریخ و نوبت چاپ: سال 1385 - چاپ اول